::Makanan dan Nutrisi untuk Wanita Hamil ::

::16 Mac 2011-4.15ptg::
::Rabu::

::Assalamualaikum semua..semalam aku g check up untuk sekian kalinya..alhamdulillah my pregnancy now is second trimester..4 month already..another 161 day left..excited ok..semalam dah nampak bentuk mulut and hidung..teruja..nanti aku share ngan korang k all the scan picture..segan sebanrnya..yerlah nanti ada yang cakap aku ni saja nak menunjuk..orang lain pun pregnant gak..sorry yer pada yang tak suka..ok now lets talk bout yesterday check up!alhamdulillah semuanya dalam keadaan baik..baby sihat..jantung baby gerak laju..aku sangat teruja ok..cuma yg x best mydear tak leh temankan sebab check kat goverment..hurmm..anyway..yang merisaukan kan aku adalah satu..tekanan darah aku makin rendah..dar 9 turun ker 7.9..dah lah sebelum tu makin rendah now makin lagi..uwaa..sian baby ku..so untuk baby ku sihat..aku perlu ikut segala arahan doctor..pemakanan yang boleh memberikan tenaga..dugaan..takper demi baby..aku berkorban..harus!!..now aku nak share ngan korang pemakanan yang sihat untuk si Ibu dan baby ok..

Makanan dan Nutrisi untuk Wanita Hamil

Makanan & Gizi Selama Kehamilan: Mengapa Penting untuk makan ketika hamil.
Gizi selama kehamilan adalah penting. Makanan hamil perempuan memiliki mempengaruhi kehamilan, dalam perkembangan janin dan juga pada kesihatan ibu dan anak. Makanan wanita hamil makan merupakan sumber utama nutrisi untuk bayi. Tapi apa makanan yang harus ibu hamil akan makan? Apa makanan wanita hamil harus mengelakkan? Hal ini penting bagi wanita hamil untuk memahami jenis makanan yang terbaik bagi mereka dan bayi mereka.


Ini adalah Persatuan Switzerland untuk cadangan Nutrisi untuk gizi yang benar untuk wanita hamil. Jika diikuti, mereka sepenuhnya akan melindungi kesihatan ibu dan memberikan pertumbuhan optimum dan perkembangan bayi yang dikandungnya.
gizi Seorang wanita hamil langsung mempengaruhi jalannya kehamilan dan perkembangan janin normal, dan juga kesihatan jangka panjang dari ibu dan anak.Pada semester pertama kehamilan, keperluan gizi terutama high perhatian, sedangkan pada semester kedua, kuantiti juga merupakan masalah, untuk memastikan pertumbuhan janin. kebiasaan nutrisi yang tepat sudah harus ditetapkan pada awal kehidupan kedua ini - jika mungkin bahkan sebelum persenyawaan.
Apa yang ada di artikel ini?


Tenaga dan keperluan gizi untuk wanita hamil Macam apa makanan wanita hamil harus makan? Tips untuk menghilangkan ketidakselesaan yang berkaitan dengan kehamilan Makanan untuk wanita hamil


          
Minyak dan Lemak selama Kehamilan
          
Buah untuk Wanita Hamil
          
Minuman beralkohol dan alkohol


Tenaga dan keperluan gizi
Tubuh ibu hamil adalah tertakluk kepada tuntutan yang lebih besar untuk memastikan perkembangan janin serta pertumbuhan, kesihatan dan fungsi rahim, plasenta dan cairan ketuban. Peningkatan harian 150 kalori dalam pengambilan makanan dianjurkan pada awal kehamilan, yang pada akhirnya akan mencapai 250 kalori tambahan pada hari pada akhir kehamilan. Ini memerlukan "double-shot" dalam bentuk segelas susu setiap hari selama trimester pertama dan tambahan sepotong buah atau sepotong roti selama enam bulan terakhir. Sementara berat badan normal, ibu-to-be tidak boleh membiarkan dirinya mulai "makan untuk dua orang" (atau lebih). Berat rata-rata diperolehi adalah antara 9 dan 12 kg (20-26 lbs), walaupun ada variasi alami antara individu. Dengan wanita kelebihan berat badan, mungkin kurang, sementara wanita lebih tipis boleh mendapatkan lebih.


Asupan tambahan 10 g (1 / 3 ons) protein sehari selama turun kehamilan dianjurkan untuk membina, memelihara, dan regenerasi jaringan tubuh baik di janin dan ibu. Ini juadah harian sebanyak 70 g (2 oz ½) protein dijanjikan dengan cadangan kami saat ini gizi. Glukosa, hal-hal dasar karbohidrat, adalah sumber utama tenaga yang ditarik oleh janin. Asupan harian karbohidrat dalam bentuk roti, pasta, atau buah yang diperlukan untuk sebuah kehamilan tidak masalah. Lemak dengan asam lemak esensial sangat penting untuk pembangunan dan fungsi sistem saraf bayi.
Macam apa makanan wanita hamil harus makan?
Mineral dan vitamin yang penting selama kehamilan
Meningkatnya permintaan untuk mineral dan vitamin selama kehamilan dapat dipenuhi oleh makanan yang mencukupi, berubah-ubah, dan seimbang. Perhatian harus diberikan kepada asid folik, kalsium, dan besi pada khususnya, kerana ini sering kekurangan.


Lebih Kalsium Sebuah mengalihkan secara substansial kalsium terjadi antara ibu dan janin selama kehamilan, yang membolehkan tulang bayi dan pembentukan gigi. Dalam enam bulan pertama, kedai ibu Facebook kalsium dalam tulang sendiri. Ketika pertumbuhan perumah mencapai kemuncaknya pada tiga bulan terakhir, janin menarik di kedai ibu.Ini adalah ketika pengambilan kalsium tinggi yang mengandungi makanan seperti susu dan produk susu perlu dipertingkatkan, kerana kekurangan kalsium akan merosakkan gigi ibu dan membuat tulang-tulangnya rapuh.


Lebih Besi Permintaan untuk besi, penting untuk pembentukan darah, juga meningkat selama kehamilan kerana meningkatkan volume darah ibu, dan sel-sel darah merah janin harus dikembangkan. Besi terdapat dalam daging, ikan, kuning telur, produk gandum, dan sayur-sayuran. Besi yang berasal dari tumbuhan yang tidak juga berasimilasi zat besi yang berasal dari haiwan. Namun, jika anda menelan vitamin C dari makanan mentah selama makan yang sama, besi lebih mudah diserap.
Lebih asid folik Vitamin ini mendorong perkembangan sistem saraf pusat janin dan mencegah cacat perkembangan tabung saraf (spina bifida). Asam folat terkandung dalam sayuran, bibit gandum, buah-buahan tropika, dan telur. Namun, pemakanan rutin tidak selalu menyediakan cukup asam folat (vitamin B9) untuk memenuhi keperluan seorang wanita hamil. Tambahan asupan asam folat sangat diperlukan pada bulan-bulan sebelum kehamilan dan selama trimester pertama.
Tips untuk menghilangkan ketidakselesaan yang berkaitan dengan kehamilan
Mual dan muntah Gejala-gejala ini adalah umum, terutama pada awal kehamilan.
Rencana ringan dan makanan lebih kerap. Jangan makan makanan padat dan cair pada masa yang sama. Minuman harus diambil setengah jam sebelum atau sesudah makan. Elakkan makanan berlemak, makanan yang digoreng, sos, dan rempah-rempah panas.Sarapan 15 minit sebelum bangun untuk mengimbangi morning sickness. Mulas Gejala ini sering berlaku menjelang akhir kehamilan. Hal ini disebabkan oleh tekanan bayi terhadap perut ibu.Makan makanan ringan dan lebih kerap. Makan di malam hari, sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur. Elakkan makanan berlemak, kopi dan minuman cola. Perut kembung.


Elakkan makanan dengan kesan fermentasi, seperti kubis, daun bawang, bawang putih, bawang, dan kacang-kacangan. Minum air paip atau air mineral non-karbonat. Makan perlahan dan dalam damai dan tenang. Sembelit gerakan usus diperlambat selama kehamilan, dan ini boleh menyebabkan atau memburukkan, gangguan pencernaan.


Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter (3 ¼ pint) cecair pada hari (air, teh herba, jus buah, susu). Makan makanan yang kaya serat: roti gandum, sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan. Minum segelas air sejuk ketika anda bangun di pagi hari, dan makan buah-buahan kering (prem). Busung Ini pembengkakan kaki, lengan, dan kadang-kadang wajah disebabkan oleh retensi air.Jangan pergi tanpa garam kecuali dalam kes khas.


Minum 1,5 liter (3 ¼ liter) setiap hari Makanan mengidam untuk Ibu Hamil
Pertahankan jadual rutin makan. Ambil makanan kecil di antara makanan yang terdiri dari buah, susu, yogurt, roti dengan keju, atau whey. Keracunan Makanan / gi jangkitan: toksoplasmosis, listeriosis Beberapa jangkitan mempunyai kesan serius pada embrio, tetapi mereka boleh dicegah dengan memperhatikan peraturan kebersihan.


Selalu hati-hati mengupas dan mencuci sayuran mentah, buah, dan rempah-rempah (peterseli, kemangi). Selalu cuci tangan anda dengan hati-hati sebelum memasak, makan, selepas anda menangani daging mentah, atau telah menyentuh pasir atau tanah. Makan hanya baik dimasak daging. Elakkan tartar steak, sosej goreng, fondue daging, steak langka, carpaccio. Elakkan kucing dan sampah mereka, sebagai patogen Toxoplasmosis merambat dalam usus kucing '. Jangan makan ikan mentah, daging, susu, dan telur. Jangan makan kulit keju. Alkohol Pengambilan alkohol selama kehamilan harus dielakkan jika mungkin, kerana mempengaruhi perkembangan fizikal dan mental janin. Risiko kecederaan sangat tinggi pada bulan-bulan awal.
Kafein Kafein ditemui dalam kopi, teh hitam, minuman cola, minuman tenaga, dan koko (coklat) serta makanan yang lain. Ia mempunyai kesan merangsang dan kerananya mempercepatkan denyut jantung. Kafein dalam darah seorang wanita hamil mempengaruhi detak jantung bayi, yang hampir dua kali ganda. Wanita hamil mungkin mengambil dua cawan kopi atau empat cawan teh sehari tanpa membahayakan janin.
Tembakau Dengan setiap inhalasi dari merokok, nikotin memasuki sistem peredaran darah ibu dan juga bahawa dari janin melalui plasenta. Pembuluh darah kontrak dan bekalan oksigen janin dikompromikan. Untuk alasan ini, tembakau merupakan kontraindikasi selama kehamilan (dan ini termasuk bekas asap).
Cadangan Makan tiga kali sehari ditambah makanan kecil. Jangan melewatkan sarapan. Mengkonsumsi 3 atau 4 porsi produk susu sehari-hari. Elakkan penurunan berat badan diet. Elakkan alkohol dan tembakau, mengambil kopi di moderasi.
Makanan cadangan untuk wanita hamil
Banyak faktor yang mempengaruhi perilaku makan kita: keperluan individu dan keinginan, status kesihatan, persekitaran sosial, pilihan makanan yang tersedia, iklan, dll cadangan berikut (semacam Panduan Nutrisi untuk Ibu Hamil) memastikan (dalam bentuk diet seimbang) bekalan tenaga yang mencukupi, dan unsur-unsur nutrisi dan pelindung, dan kerananya merupakan nutrisi sihat. Jumlah yang berdaftar dan bahagian yang rata-rata, tetapi tidak mungkin untuk mengikuti mereka tepat hari ke hari. Kata-kata yang dicetak miring adalah sangat penting bagi ibu-to-be.
Minyak dan Lemak selama Kehamilan: Konsumsi harian: 2 sudu teh (10 g) minyak sayur berkhasiat seperti minyak bunga matahari, minyak thistle, minyak jagung, minyak zaitun atau belum diproses canola, misalnya, untuk sos salad. Konsumsi sehari-hari: paling banyak 2 sudu teh (10 g) minyak pelincir atau memasak, seperti minyak kacang, atau minyak zaitun untuk persiapan makanan panas. Konsumsi sehari-hari: paling banyak 2 sudu teh (10 g) yang tersebar, iaitu, mentega atau margarin. Harian maksimum: satu kali makan berat di lemak seperti makanan goreng atau dilapisi tepung roti dalam, pinggan keju, kue kentang goreng, atau hot dog bratwurst, luka sejuk, masakan dengan sos, kuih atau adunan kue kering, kue, kue, coklat, dll.


Kue kering / Snacks: Gunakan mereka di moderasi - gula-gula paling mengandungi lemak tersembunyi.Paling-paling makan 1 porsi kecil makanan ringan manis setiap hari (misal 1 bar coklat, 1 potong kuih atau kuih, ais krim).
Daging, Ikan, Telur, Kacang-kacangan: 2 - 4 kali pada minggu: 1 porsi daging (1 porsi = 80-120 g, atau 3-4 oz). Lebih tidak perlu, kurang dibenarkan. Paling-paling, satu kali makan daging sembuh seperti ham, sosis atau bacon di tempat daging. Paling-paling makan, satu pada bulan sisanya, seperti ginjal, babat, atau otak (1 porsi = 80-120 g, atau 3-4 oz).


Elakkan hati: 1-2 hidangan ikan pada minggu (1 porsi = 100-120 g, atau 3 ½ -4 oz). 2-3 telur per minggu, termasuk yang digunakan dalam makanan yang dipanggang, souffle, atau sos krim.
Mereka harus dimasak untuk mengelakkan keracunan makanan: Per minggu: 1-2 porsi kacang-kacangan dan olahannya misalnya, lentil, buncis, kacang (1 porsi = 40-60 g, atau 1 ½ -2 ons, berat kering), tahu (1 porsi = 100-120 g, atau 3 ½ -4 oz)
Susu Susu dan produk: Per hari: 3-4 porsi produk susu (1 porsi = 0,2 liter atau ½ liter susu, atau 1 cawan yogurt, atau 30 g = 1 oz keju keras atau 60 g = 2 oz keju perisian).
Grain Produk dan Kentang: pengambilan harian: makan 3-4 porsi makanan yang mengandung zat tepung seperti roti, kentang, nasi, bijirin atau pasta, lebih disukai gandum produk. Saiz hidangan bergantung pada frekuensi dan jumlah aktiviti fizikal dipraktikkan.


Buah untuk Wanita Hamil: Per hari: 2-3 hidangan buah, mentah jika boleh (1 porsi = 1 epal, 1 pisang, 3 plum atau mangkuk buah).
Sayuran untuk Wanita Hamil: Per hari: 2-3 hidangan sayur-sayuran, salah satu yang harus mentah, misalnya, sebagai merendam sayur-sayuran atau salad campuran (1 porsi = 100 g = 3 ½ oz sayuran mentah, atau 150-200 g = 5-7 oz dimasak sayuran, 50 g = 1 ¾ oz salad hijau atau 100 g = 3 ½ oz campuran salad).
Minuman beralkohol dan alkohol: Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter (3 ¼ pint) cair pada hari, minuman mengandungi alkohol sebaiknya tidak manis. Ganti cecair dalam kes muntah, diare, atau peluh berat. Alkohol: untuk keuntungan sendiri dan bahawa anaknya yang belum lahir, ibu hamil harus mengelakkan pengambilan alkohol, seperti yang diserap oleh janin.


Dengan mengikuti cadangan ini untuk gizi yang benar untuk wanita hamil, anda akan memastikan pembangunan kesihatan dan tepat bayi anda.

Sumber (sila klik)
Schweizerische Vereinigung Ernährung für / Persatuan Switzerland untuk Gizi (SAN).Merkblätter zur Ernährung, Vol. II. Utama Editor: Herr Ryser Hansjörg, Bern.





Panjang lebar kan..untuk info bersama..oklah pada sesiapa yang sudi share ngan aku apa2 mengenai kehamilan sila yer..jangan malu2..:)



::p/s-hope my baby cute like this..ok stop dreaming!!hahha::

Comments

  1. lalink..sorry la tadik kat FB tersalah bagi tips..terbagi tips untuk lepas pantang lak heheheheh.....haaa makan elok2 tau...jgn di lupa air masak ye....
    -Hunny Kitty @ Raden -

    ReplyDelete
  2. ::hahha..takper dear..sometimes confius gak..btw kalau x mcm mana nak kenal kan..:)yuk exchange link..keep in touch k>>:)::

    ReplyDelete

Post a Comment

::come to comment my blog::

Popular Posts