Tuesday, April 2, 2013

Hamil Anggur?

:: 2 April 2013 - 11:00pagi ::
:: Selasa ::

::Salam semua..kali ini aku nak share something yang serius sikit yang mana ilmu ni aku baru perolehi...Baru-baru ini aku melawat makcik ku a.k.a adik Bondaku kat Hospital Klang...Adik Bondaku admit di sebabkan Kanser Rahim..Ya Allah berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya..Simpati aku tengok..Nasib makcikku ramai anak yang menjaga..Dah lama makcikku menghidap kanser ni..tapi kali ni tahap kritikal..nafas pendek...makan tak lalu..Ya Allah semangat makcikku kuat..Yerlah bayangkan bila kita di tempatnya..nak mendengar perkataan KANSER pun aku dah takut...
Ok sebenarnya aku ada kisah lain lagi nak di ceritakan di sini..Masa aku melawat makcikku ni..aku ingat kan dia ditempatkan kad wad yang sama dengan pesakit lain sebab aku ada nampak seorang gadis muda sebaris katil dengan makcikku..So aku tak lah amik pusing sangat tapi bila dah borak-borak rupanya semua yang sama bilik dengan makcikku adalah penyakit KANSER ..Adalah dalam 5 orang...ramai kuantiti bagi ku..Kuatnya mereka..So aku terpanggil nak berborak dengan gadis muda yang aku tak sangka dia salah seorang pesakit KANSER yang kita tahu penyakit yang amat sukar nak sembuh..Gadis ni berusia 20 tahun dan mempunyai anak seusia My princess mia .Kawen muda..Nak di pendekkan cerita..Baru-baru ini dia di sahkan hamil anak kedua so seperti biasa bila usia kandungan dalam 4 bulan dah di bolehkan buat 'Buku Merah' kat klinik kerajaan..Excitedkan ibu muda ni..tapi dalam kegembiraan datangnya duka apabila sewaktu sesi scan untuk melihat keadaan baby tetiba doktor beritahu kandungannya mengalami masalah..Bayangkan tiada sakit..tiada alahan bila masanya doktor sahkan dia HAMIL ANGGUR..terkejut aku mendengarnya..di usia muda yang tiada keturunan sakit KANSER tertiba di sahkan..Tapi mujur masih awal dan boleh di rawat..Dia tak perlu buang rahim hanya perlu cuci dah buat kimo tahap kecik..aku pun tak pasti macam mana proses perubatanya..Tapi alhamdulillah aku nampak dia ceria dan sihat..So lepas tu aku balik terus google apa itu HAMIL ANGGUR! Oleh kerana aku ni taklah pakar mana nak share ilmu dengan korang meh aku share petikan yang aku jumpa..

INFO - http://happiestmummy.blogspot.com/2009/02/bahaya-kandungan-anggur.html


BAHAYA KANDUNGAN ANGGUR

Bahaya kandungan anggurOleh Dr. Suraya Arshad A.M.ZPakar Perunding Obatetrik & Ginekologi

MUNGKIN tidak ramai wanita yang tahu apa itu kandungan anggur atau molar pregnancy. Bagi yang tidak tahu mungkin mereka akan mengatakan ia tidak wujud. Ia dipanggil kandungan anggur kerana kandungan tersebut kelihatan seperti gugusan buah anggur.Insiden sebenar kandungan anggur tidak di ketahui. Tetapi kes-kesnya dipercayai lebih tinggi di Asia berbanding Eropah. Contohnya, kadar kandungan anggur di United Kingdom dan Amerika Syarikat ialah antara 1:2000 kandungan sehingga 1:1000 kandungan.Berbanding di Filipina, di negara itu insidennya ialah 1:200 hingga 1:150 bagi setiap kehamilan.

Kandungan anggur ini sering terjadi di kalangan wanita yang hamil pada usia kurang 20 tahun dan 45 tahun ke atas.Mungkinkah ia berlaku kerana wanita Asia mempunyai kadar kelahiran yang lebih tinggi berbanding wanita kulit putih?Atau mungkinkah wanita Asia biasanya akan memulakan hidup berkeluarga pada usia yang jauh lebih muda dan terus melahirkan anak sehingga usia meningkat.Atau apakah faktor pemakanan juga memainkan peranan?

Ini adalah sebahagian daripada pandangan para penyelidik tentang kandungan anggur.
Jenis kandungan anggur-
Complete hydatiform mole Jenis ini terjadi akibat persenyawaan berlaku antara benih lelaki (sperm) dengan benih wanita (ovum) yang kosong iaitu ovum yang tiada nucleus. Akibatnya cuma kromosom sperma yang akan berganda. Corak kromosomnya ialah 46XX iaitu kesemuanya berasal dari benih lelaki. Ini adalah jenis kandungan molar yang selalu terjadi-

Partial mole
Jenis ini jarang berlakuTisu embrio atau tisu janin akan kelihatan pada jenis ini. Ia juga berasal dari benih lelaki sahaja. Janin yang terbentuk biasanya akan mati apabila mencecah usia 10 minggu. Jarang janin ini menjangkau sehingga usia matang.Sekalipun ia hidup, biasanya bayi itu akan mempunyai pelbagai kecacatan (multiple anomalies).

Tisu kandungan molar sememangnya kelihatan seperti gugusan buah anggur kerana tisu janin iaitu chorionic villi dan trophoblast telah menjadi hyperplastic.

Mengesan kandungan anggur
Biasanya doktor akan mengesyaki wanita itu mengandung kandungan molar jika wanita tersebut mempunyai gejala atau komplikasi seperti:-
-Saiz rahim lebih besar dari usia kandungan
-Alahan yang teruk (Hyperemesis Gravidarum)
Pendarahan faraj
Ia merupakan gejala yang sering terjadi sehingga 90 peratus.Biasanya pendarahan yang bermula akan terus berdarah. Ini ialah tanda yang menunjukkan kandungan anggur tersebut akan mula gugur. Dalam keadaan ini, jika tiada tindakan cepat wanita itu akan kehilangan banyak darah dan mungkin akan membawa maut-
-Pre eklampsia.
Tekanan darah boleh jadi terlalu tinggi. Jika tidak dikawal boleh mengakibatkan sawan atau eklampsia. Komplikasi ini juga berbahaya.-
- Hipertiroidism.
Adakalanya wanita boleh mengalami gejala seperti penyakit thyrotxicosis iaitu keadaan di mana kelenjar thyroid menjadi hiperaktif. Mengapa keadaan ini boleh terjadi tidak begitu di ketahui. Ada yang berpendapat paras hormon B HCG (beta human chorionic gonadotrophin) yang terlalu tinggi pada wanita yang mengandung kandungan molar boleh merangsangkan kelenjar tiroid. Jika komplikasi ini berlaku maka keadaan hipertiroid harus dikawal sebelum rawatan diberi.
- Pulmonari emboli.
Ini juga merupakan satu situasi dan komplikasi berbahaya yang boleh menyebabkan kematian.Disebabkan gejala seperti alahan dan pendarahan juga boleh berlaku pada wanita yang mengandung normal, satu cara yang mudah dan cepat bagi doktor untuk membezakan kandungan normal atau tidak ialah melalui pemeriksaan ultrasound. Pada masa kini pemeriksaan ultrasound mudah didapati dan tidak invasif. Ia merupakan pemeriksaan rutin yang dilakukan kepada semua ibu mengandung. Dalam kandungan molar, struktur janin (fetus) tidak kelihatan melalui pemeriksaan ultrasound. Apa yang dilihat cuma snow storm appearance. Selain itu, pemeriksaan X-ray juga boleh dilakukan. Pemeriksaan darah untuk hormon B HCG juga perlu dibuat.Biasanya paras hormon tersebut jauh lebih tinggi bagi wanita yang mengandung kandungan anggur.

RawatanRawatan yang perlu dilakukan ialah mengeluarkan kandungan anggur tersebut seboleh-bolehnya sebelum pendarahan atau keguguran berlaku.
Kaedah yang biasa dilakukan ialah suction & currettage. Dalam kes-kes tertentu adakalanya prosedur tersebut terpaksa diulang akibat pengeluaran kandungan molar tidak dikeluarkan sepenuhnya. 

Bagaimanapun, rawatan bukanlah berakhir setakat itu sahaja.Apa yang amat ditakuti ialah kandungan anggur boleh menyebabkan kanser choriocarcinomaHampir 20 peratus daripada kandungan molar boleh menyebabkan kanser tersebut.Namun, ini tidak bermakna wanita yang mengandung kandungan normal, mengalami keguguran atau kandungan luar rahim terkecuali daripada kanser tersebut

Risiko kanser ini adalah lebih tinggi selepas kandungan molar.
Sehubungan itu, wanita yang telah menjalani rawatan suction & curettage biasanya akan menerima rawatan susulan selama dua tahun atau lebih. Ujian seperti X-ray dada dan pemeriksaan darah akan dilakukan selain pemantauan paras hormon B HCG.Pada peringkat pemulaan, paras hormon akan dipantau setiap dua minggu sehingga paras hormon turun.Pemantauan selanjutnya akan dilakukan setiap tiga bulan dan enam bulan seterusnya. Paras hormon B HCG akan menurun selepas kandungan molar dikeluarkan dalam tempoh antara 12 hingga 14 minggu.Jika paras hormon menjadi lebih tinggi, tidak berubah atau mengambil masa yang lama untuk hilang, ini menunjukkan berkemungkinan tanda-tanda kanser akan timbul. Rawatan kemoterapi akan dimulakan untuk mengelakkan kanser terjadi.

Berbanding dengan jenis kanser lain, peluang untuk kanser ini sembuh adalah 100 peratus. Disebabkan pengesanan awal, rawatan yang cepat dan disusuli dengan rawatan susulan, bilangan kes-kes kanser choriocarcinima jarang dikesan.Oleh kerana kandungan molar boleh terjadi pada setiap wanita yang mengandung, ada baiknya juga kita tahu tentang kandungan yang tidak normal seperti kandungan molar agar rawatan dan kepentingan rawatan susulan dapat difahami bersama.




Aku tak dapat nak share semua info..berharap korang alert dengan KANSER ni sebab aku pun sebelum ni tak pernah dengar ada jenis penyakit sebegini..Pada semua ibu-ibu jika hadapi semua ini sila tabah dan pastikan kesihatan para ibu terjaga..xoxo..muaah::






5 comments:

  1. bahaya kan sya..so tu sbb bila dianjur buat Pap Smear buat je lah..ramai wanita takut sakit ms Pap Smear tapi itu je cr kita nak detect Kanser Rahim ni..Semoga kita lebih peka dalam menjaga kesihatan :)

    ReplyDelete
  2. Kadang-kadang sifat malu tu yang buat semua ni terjadi...termasuk nasya..tapi now dah sedar..harap belum terlambat untuk sihat..

    ReplyDelete
  3. elya first time dgr hamil anggur ni sya....

    ReplyDelete
  4. :: tu rr elya..nasya pun baru dengar masa lawat makcik kat hospital dan kebetulan kawan sekolah lama pun ada yang kena..alhamdulillah dah pulih dan boleh mengandung lagi.. ::

    ReplyDelete
  5. Saya pernah dgr hamil anggur ni tp baru tahu blh myebabakan kanser..terima kasih untuk info

    ReplyDelete

::come to comment my blog::