My Instagram

Tuesday, March 22, 2011

::Emosi??::

::22 Mac 2011-6.00ptg::
::Selasa::

::Assalammualaikum...dah petang baru dapat up entry minggu ni..hihi...bz sangat..esok dateline..kepala serabut nak buat animation..=___=..ok abaikan....emosi memang sangat terganggu..lagi-lagi kerja yang berlambak ni..haish..nak angkut balik rumah gamaknya..hope dapat buat keje kat rumah..slalo kalau dah sampai rumah..haram nak buka laptop..hahhaha..baik nengok tv..kakkaka..tapi serius..sejak mengandung ni..emosi aku slalo sangat tersentuh..lebih2 lagi bila bab terasa...kadang2 mydear tegur sikit jer air mata dah bergenang..hahha..manja!!...ntahlah aku tak minta pun..cuma datang dengan sendiri..sampai emosi aku ni terbawa-bawa dalam mimpi..hahha..akhirnya makan hati!duss!

Aku ada dengar..segala apa yang ibu rasa..anak kat dalam ni akan juga mengalaminya..erk!so kalau tiap2 kali aku sedih..murung..anak dalam ni pun ikut gak ker?gulp!!mau muka anak aku sok lahir masam jer..uwaaa..tak mo..nak muka macam aku yang chomel ni..hahha..sila layan perasan saya!!dus!!

So untuk mengelakkan aku terus beremosi..aku share ngan korang segala info mengenai emosi ketika mengandung k..info ni aku dapat dr pakar..


Membuat rasa perasaan anda 
Dr Carrie Lionberg, seorang psikiater klinikal di Rumah Sakit St Bonifasius di Winnipeg dan pembantu profesor di University of Manitoba yang mengkhususkan diri dalam psikologi kesihatan wanita, mengatakan bahawa ramai wanita merasa tambahan-emosional ketika hamil, terutama selama trimester pertama dan ketiga. Dan ada beberapa alasan mengapa:
Salah satunya adalah bahawa, hormonal gelombang selama kehamilan adalah sama, bagi banyak perempuan, dengan fluktuasi hormon yang boleh mencetuskan PMS bagi banyak perempuan, yang sering melibatkan perubahan mood yang sama. Tambah pada kenyataan bahawa tubuh anda sedang mengalami peralihan lengkap dan, terutama untuk ibu buat kali pertama, begitu juga rasa identiti anda. Bagi ramai wanita, pada trimester pertama sering tambahan stres sehingga anda telah berjaya melepasi penanda buku tiga-bulan penting (terutama jika anda telah mengalami keguguran sebelum ini) sehingga tak hairan bahawa banyak dari kita merasa berlinang air, gelisah dan mudah tersinggung saat preggers. Tetapi rawatan yang baik turun sendiri dapat membantu membuat suasana hati lebih tertahankan, dan bahkan boleh mengurangkan mereka, kata Dr Lionberg. "Anda perlu memastikan bahawa diet anda mencukupi, bahawa anda cukup tidur dan bahawa anda mengembangkan teknik stres pengurusan yang baik."
Lebih dari suasana hati
 Dr Lionberg mengatakan bahawa walaupun perubahan perasaan depresi dan cemas boleh menjadi sebahagian muzik daripada kehamilan, menjadi tahanan bagi mereka suasana hati tidak. "Beberapa gejala kardinal yang berkaitan dengan depresi dan kecemasan sering mendapatkan dijawab dan dikaitkan dengan gejala fisiologi dan penyesuaian dengan kehamilan," katanya. "Jika anda mula melihat bahawa masalah ini akan menjejaskan suasana hati adalah kehidupan sehari-hari anda dan anda tidak dapat mencari damai sejahtera dari suasana hati anda, maka mereka mungkin bendera merah untuk depresi atau kecemasan sehingga anda perlu membiarkan pembekal perkhidmatan anda tahu."
Sangat penting untuk dicatat bahawa anda mungkin lebih terdedah kepada kemelesetan jika anda mengalami kemelesetan di masa lalu, atau jika anda atau keluarga anda mempunyai sejarah kemurungan pada titik manapun, tetapi terutama selama kehamilan atau tempoh pasca-partum. "Dalam situasi, ada risiko lebih besar kemelesetan kembali ketika anda hamil. Jika anda mengalami kemelesetan anda mungkin tidak memberikan diri anda rawatan yang anda perlukan, yang serius boleh kesan bayi, "kata Dr Lionberg, meskipun dia menekankan bahawa memiliki faktor risiko tidak bermakna bahawa anda ditakdirkan untuk menderita depresi lagi. Pastikan untuk meraih sokongan jika anda mengalami kesulitan berfungsi kerana suasana hati anda.

Kawalan kerosakan 

Hidup dengan seseorang yang over-bertindak balas terhadap situasi yang dia akan dahulu baru saja diambil dengan tenang bisa sangat sulit memang. Wall mengatakan suasana hatinya yang keras pada suami, terutamanya kerana ia ingin dekat tapi dia hanya ingin sendirian saat dia berjalan sekitar dengan gigi terkatup. "Aku tahu bahawa aku sedang tidak rasional, dan ketika mood berlalu aku merasa sangat bersalah kerana begitu tajam dengan dia," katanya.
Darin Clisby Medicine Hat, Alta., Mengatakan Manjit isterinya tidak terlalu moody pertama kali sekitar, tapi dengan hal-hal kedua kehamilan telah lebih sukar. "Dia marah, telah menjadi lebih menuntut dan kurang sabar. Hal-hal kecil seperti remah-remah roti panggang meninggalkan saya di kaunter telah menyebabkan dia membentak saya, "kata Clisby. "Saya suka berfikir aku cukup baik berurusan dengan itu sebahagian besar masa, kerana saya tahu itu hanya kerana dia lelah dan tidak merasa besar, tetapi kadang-kadang saya tidak boleh membantu menjadi sedikit sarkastik respons. Sebahagian besar masa, walaupun saya hanya roll dengan itu, dan dia selalu minta maaf nanti. "Says Manjit," Ketika saya panik padanya dia juga akan mendengarkan aku curhat atau hanya mengabaikan saya, yang mungkin bijaksana "tambahnya. Dia, "Sebenarnya dia mungkin mengabaikan saya ketika saya fikir dia sedang mendengar, yang masih bekerja."
Dr Lionberg menyarankan wanita untuk berbicara dengan pasangan mereka tentang bagaimana pembolehubah emosional yang mereka rasakan dan bahawa mereka merasa buruk ketika hormon mengambil alih. "Dengan meletakkannya di tempat terbuka, mungkin membuat suka dan duka lebih mudah untuk menghadapi dan dapat membantu untuk meminimumkan drama ketika anda melakukan terbang pegangan," katanya.




Info:canadianfamily

So guys..baca lah segala info ok..masa pregnant ni lah bahan bacaan amat penting..so para suami..sila lah jaga emosi isteri2 kamu yang sednag mengandung ini..hahhaha..xoxo...muaaaaah::


2 comments:

  1. jadi klau begitu, sila riang gumbira selalu yer

    ReplyDelete
  2. ::baik puan farah..:)..tp emosi di tempat keje mengganggu..hahhahaha::

    ReplyDelete

::come to comment my blog::