My Instagram

Friday, February 19, 2010

♥M.O.T.H.E.R...IN..LAW..♥

::19 February 2010-10:47pagi::
::Jumaat::

♥Morning..segarnyer pagi ni walaupun bekerja di kala smua org masih bercuti..ader aku kisah?lallalal..hahhah..entry kali ni berkaitan ngan "Mother in Law"..huhu..seramkan bila lihat status tu..kalau tanya pada bakal2 pengantin inila yang paling dirisaukan..tipu kalau ader yang berlagak ok..tp kemungkinan pun ader..mungkin sebahagian bakal pengantin dapat bakal ibu mertua yang baik hati n sama kepala ngan mereka..

Aku sekadar ingin berkongsi pendapat dan pengalaman..banyak cerita dari sahabat aku yang sudah berkahwin mengenai kisah mak mertua mereka...ader yang sampai sekrang x ditrima..ader gak yang sebelum kawen bagai nak rak melayan lps kawen mcm x wujud di buatnya..ader plak lps kawen layan bagai permaisuri padahal sebelum kawen kita lah bkn menantu pilihan..haish..entry aku kali ni bkn utk menakutkan..cuma pengajaran..kadang2 aku terpikir..memang sudah lumrah hidup..yang paling di geruni adalah "Mak Mertua"..Knapa kita x takut dengan "Bapa Mertua"?hahhaha..bnyak hukum alam yang mengajar aku..

Tp bagi aku..selagi seseorg itu bergelar mak@ibu walaupun hanya dibezakann dengan status "Mertua"..aku tetap anggap beliau seperti ibu ku..mungkin didikan dari kecik telah bnyak mengajar ku..hormati mereka..sayangi mereka..sekejam mana mereka terhadap kamu..mereka tetap seorg ibu di mata kamu..Kadang-kadang bila aku dengar masalah kawan2 ku..rasa takut pun ader..tp apa yang aku perlu ingat..dugaan semua org x sama..mungkin Allah swt nak menguji sekuat mana iman kita melayan karenah seorang yang bergelar ibu..

Kadang aku tertanya..knapa terlalu berat dugaan yang di beri oleh-Nya untuk insan bergelar ibu..mungkin mengajar kita erti tabah..sabar..Aku respect pada yang siapa yang sanggup harungi dugaan bila bakal ibu mertua mereka x suka ngan mereka..sanggup berdepan dengan semua duagaan..mana lagi nak meghadapi dugaan sebagai isteri..inikan pula menantu..nak di ceritakan mmg bnyak kisah tp cukuplah yang ku katakan aku respect bonda ku..mengharungi dugaan..biarlah ia menjadi kisah hidup kami..sifat bonda bnyak mengajar aku ttp erti kehidupan..bak kata bonda..tiada bezanya ibu mertua dan ibu sendiri..yang kita perlu beri kasih sayang yang ikhlas..keihklasan kita utk menjadi anak itulah yang akan kita perolehi kelak..

Bagi aku..alhamdulillah..aku mendpat bakal "Ibu Mertua" yang sangat baik..malah sanggup menghadapi dugaan yang sgt hebat..Aku sangat menghormati beliau..Pada semua sahabat2 ku..laluing nya dengan tenang dan sabar..mungkin stiap duaggan yang dilalui mempunyai 1000 hikmah..amin♥

5 comments:

  1. ~fuh buat novel la ko...hehe...spatutnye kena panjang lg tu...hehe~

    ReplyDelete
  2. entry best. betul nok, dapat yg understanding, insyaAllah sumenye okeh. dapat yang sebaleknye, kite kene redha and pasrah, berserah je pada Allah. kite hanye mampu mendoakan kesejahteraan mak mentua kite walaupon die tak suke kite. lagi dapat pahale nok (=

    ReplyDelete
  3. ::eiza-babe..teringin kot nak buat novel..hahha..ko beli tau kalau aku buat..lallal

    lynda-kita sama2 doa kita dapat yg terbaik k..::

    ReplyDelete
  4. eceh betty yg xsabaw nk kawen :P
    haih bab mak mentua nie aku gerun sket..

    kalu dpt mak mntua grg mcmne?ha?cmne?

    ReplyDelete
  5. ::tu lah ejan..aku pun alhamdulillah bernasib baik..betty mmg mcm tu..x sabr sgt tu..lalalla::

    ReplyDelete

::come to comment my blog::