Monday, December 16, 2013

Tip Untuk Anak Kita..

:: 16 Disember 2013 - 10:05 pagi ::
:: Isnin ::

:: Salam..kali ni nak share berkaitan dengan anak-anak..mungkin ada beberapa blogger dah update tips ni..kat facebook pun melambak orang share kat timeline tapi tak salah rasanya aku pun share tips yang amat berguna untuk anak-anak kita..Dengan kehidupan yang makin mencabar ni kita selalu berlumba-lumba nak memberikan yang terbaik untuk anak kita sampai kita lupa baik buruk setiap pemberian kita itu kepada mereka.Aku pun bukanlah bagus sangat bab jaga anak ni tapi aku suka baca dan kebetulan my sis in law share info yang amat berguna ni..so why not aku share dengan korang semua kan..ok make it short..meh aku share 10 tips dari Child Psychiatrist :-

1. Biasakan dan kerapkan bawak anak main pasir, buih, rumput, dan plastesin. 

Kalau boleh biar anak kita menyentuh menggunakan tangan dan kaki supaya dia boleh merasai texture pasir , rumput , buih dan sebagainya.Ia boleh merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak kita.


Masa nilah dia merasai dunia kanak-kanak mereka

2. Don't expose to too much things in a box. 
Ha yang ni nak explain pun tak arif sangat taip ini petikan dari blogger tersebut yang sudi share bout this : -

"Things in a box" tu macam, tivi, ipad, tablet, phone, games etc. Yang ni paling ngeri.
Aku tengok sendiri dengan mata kepala aku, masa pergi special school Dr Sherine tu, ada sorang budak Australian ni. Umur baru 4 tahun. Jari tangan dia, kaki dia, lutut dia, semacam tak normal. Tak tahu nak describe macam mana.
Tapi korang nak tahu apa sebab dia jadi camtu?
Sebab too much exposed to computer light and touch screen!!
Scary nak mampos hoiii.
Tak sangka sampai boleh jadi gitu kan.
Mak dia exposed budak tu main ipad sejak lahir tau. T_T

Aku borak ngan mak budak tu, sampai nangis-nangis makcik tu cerita kat aku.
Dia cakap saraf-saraf anak dia dah rosak. 
Sebab takde rangsangan dan kurang latihan pergerakan masa kecik. 
Patutnya masa kecik kan, baby aktif gila nak meniarap la, nak merangkak la, nak lompat-lompat la. Kan?
Tapi sebab parents dia terlalu busy, dan diorang takde pembantu rumah, so dia bagi je baby tu leka dengan ipad 24/7! Hamik kau.
Aku dengar pon macam nak baling lesung batu je kat mak dia. ;D

So bila anak dia dah umur 4 tahun ni, baru nak pergi kelas pemulihan.
Belajar lompat, belajar meniarap, belajar merangkak. Kesian kan?

Sampaikan diorang tak bagi keluarkan apa-apa gadget depan budak tu.
Ada sekali tu, phone aku ada SMS masuk, so aku nak keluarkan la dari beg nak check SMS kan. Tetiba Dr. Sherine cakap kuat-kuat,
"No handphone in front of Alex! No handphone in front of Alex please!"

Gitu.
Takut aku. :D

Aku ada mintak komen Dr. Sherine tentang gadget-gadget ni.
Sebab aku pon selalu je tengok Boboiboy dengan Haikal kat ipad. Hehehehe.
So ini jawapan Dr.Sherine,
"Takde masalah kalau nak tengok benda in a box ni (ipad, tivi, phone). But make sure not more than 10 minutes at a time."
"Never leave the child and ipad alone. Watch with him. Tengok Boboiboy sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita cakap, Oh Boboiboy is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton with his friends! Sentiasa interact dengan dia while watching."
"It's a good sign when he wants to watch ipad, he asks you to join him. But bad sign when he doesn't want anyone to disturb or join him while he's watching. Itu petanda buruk. So always always always be with him and interact with him while watching."

Ini bahasa mudah untuk faham kenapa ipad, tivi, phone, games tak elok untuk perkembangan kanak-kanak, menurut Dr Sherine:
Bila kita tengok ipad, mata kita tertumpu kepada satu level sahaja.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
So parents digalakkan supaya banyak stimulate mata baby. How?
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes movement.
 So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik. 
So brain development pon berlaku dengan baik.
Gitu.
Aku rasa cukup mudah penjelasan yang Dr. Sherine bagi tu.
Terutama untuk orang vangang macam aku ni nak faham.
Maafkan saya, saya bukan Doktor. Dulu SPM Biologi B3 je. T_T


Hope korang faham apa ygang blogger ni nak cuba explain..yerlah dalam dunia yang more to IT ni..aku tak nafikan aku pun kadang kala biarkan My princess mia terdedah dengan semua ni..sebab bagi aku itu salah satu pembelajaran tapi kalau kesan begini yang akan memudaratkan selepas ini akan cuba aku kurangkan..

Insyallah akan cuba kurangkan masa pembelajarannya..hihihih


3) Stimulate their imitation skills.

Imitation skill adalah kebolehan mengikut atau meniru apa saja yang berada di sekekliling anak kita .Selalunya ia akan berlaku bersama orang yang terdekat..Setiap perilaku dan tindak tanduk anda akan dipelajari oleh anak anda.Contohnya kalau anda tepuk tangan didepannya secara automatik ia meransang anak anda untuk berbuat perkara yang sama..So sebagai ibu bapa anda semua harus memberikan kerjasama bagi memberi anak anda pendedahan dalam segi pembelajaran kerana cara berfikir ,sikap, bahasa dan pertutran juga adalah kemahiran tiruan..Sebagai ibu bapa di galakkan membuat kaedah seperti ini bersama dengan anak-anak anda seperti 'Say a word' and ask your child repeat what you said just now..Ini kerana dari situ kita boleh melihat perkembangan anak anda.Mimik muka seperti nangis,senyum ,gelak ,marah juga membantu anak anda belajar sesuatu yang baru.Dari situ otak mereka bergerak dan belajar.Muzik juga membantu pembesaran anak anda..suruh mereka menari mengikut alunan muzik dan juga menyanyi..Jika anak anda berjaya mengikut semua ini maknanya dia mula belajar dan mudah menerima segala yang kita ajar.Otak mereka mula bekerja dengan baik dan berkembang.Pergerakkan merangkak ialah sangat bagus sebab melibatkan seluruh anggota badan dari kepala hingga ke hujung kaki.Dan mengikut kajian baby yang mengalami fasa merangkak yang lama di katakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding baby yang merangkak sekejap atau tak merangkak langsung bermaksud baby yang terus berjalan.


So naqib merangkak lama-lama yer..hihihih..Kakak dah terlebih lama tu yang kreatif semacam so follow your sister!hahhaha

4) Banyakkan concept toys berbanding mainan superheroes, monsters, etc.
Concept toys ini seperti ABC , 123 blocks , Lego , Animals , Shapes Blocks , Vehicles , Color dan sebagainya.Ini kerana semua permainan ni menambahkan vocab anak anda tambahan belajar sambil bermain adalah paling menyeronokkan untuk mereka.Elakkan membeli permainan yang tidak realistik seperti barbie dolls , superheroes , monster dan sebagainya sebab takut anak anda terlebih kepada dunia fantasi dan khayalan.

Kreatif sangat ini anak!hiihihih

5) Bila nak ajar anak bercakap, ajar word dulu, avoid sentence.
Kanak-kanak ni mudah tangkap apa yang anda akan ajar tapi kalau boleh mulakan dengan yang mudah dulu..Jika nak ajar anak anda bercakap sila gunakan perkataan yang mudah seperti :

Mudah- Ini Ayam 
Susah - Ini seekor Ayam Jantan/Betina

Ha tak ker susah anak anda nak memahami..so ajar perkataan yang mudah secara berperingkat..Insyallah anak anda mudah belajar.

6) Kalau budak takut strangers. Ask them to high-5. Avoid salam, hug or kiss.
Ha perkara ni selalu terjadi bila kita nak kenaklan anak kita dengan seseorang yang baru kan.So dari apa yang aku baca untuk membiarkan mereka untuk biasakan diri dengan seseorang pembelajaran pertama ajar mereka untuk 'high-five' dulu supaya anak anda rasa selesa selepas tu baru kita ajar cara adab seperti bersalam.Tindakan melakukan 'high-five' adalah sangat mujarab kerana dia boleh mengubah dalam beberapa saat dari segi tindak balas pergerakkan tersebut dan anak kita mula selesa.Tapi peringatan juga waspada setiap orang yang anak kita mula kenal takut tanpa kita sedari orang yang merbahaya.



7) Bila anak buat salah. Explain instead of marah.
Tips ni kadang-kadang aku pun over the limit..Sentiasa rasa nak marah bila anak-anak mula buat perangai atau buat salah.Tapi aku belajar sedikit demi sedikit cara nak hadapi situasi ni.Terangkan setiap kesalahan yang anak kita buat.Ikut pergerakan tubuh anak anda.Contoh kalau dia sedang berbabring anda pun ikut skali untuk terangkan setiap kesalahan yang mereka lakukan.Elakan tinggi suara dan marah ketika berdiri..Perkara seperti ini akan membuatkan anak anda jadi takut.Ok noted to myself gak..aku sedang belajar nak tanangi masalah ini.Everyday is a new lesson for me..

8) Overly-attached to one person is not a good sign.
Elakkan dia rapat dengan seorang jer dalam hidup mereka dalam waktu nak membesar ni.Contohnya jangan buat dia hanya rapat dengan ibu saja tapi dengan papa masa sangat terhad dan terbatas.Cuba buat kedua-duanya sangat penting bagi diri mereka.Juga pada orang sekeling..Bagi anak anda rapat dengan ahli keluarga yang lain juga..



9) Bila bermain, ikut minat mereka.
Yang ni korang jangan abaikan..kadangkala korang suka tentukan apa yang anak anda perlu main.Ini salah..biarkan mereka main ikut minat mereka.Kita hanya perlu pantau atau kalau lebih bagus bermain bersama.


10) Bagi pilihan jawapan untuk meningkatkan komunikasi anak.
Komunikasi dengan anak anda sangat penting so jangan abaikan..Setiap soalan dari  anda berikan banyak pilihan....Contohnya :-

Kenapa nangis?

Kalau masih tiada jawapan..alihkan pada soalan yang lain

Mia jatuh?
Mia sakit perut?

So jika dia bagi respon pada setiap soalan anda maknyanya otaknya mula bekerja dan itu memberikan tindakan yang baik bagi otak anak anda.Jangan mula mengalah kalau anak anda lambat memberikan respon.Sabar itu penting.

OK cukup rasanya yang dapat aku share..thank you for blogger http://saatakukaupilih.blogspot.com sebab sudi share semua ni.So reader yang lain marilah kita mulakan benda yang baru bagi mendidik anak-anak kita..:)..sharing is caring..:





2 comments:

  1. :)

    jom join
    http://cheqmoomoo.blogspot.com/2013/12/hadiah-dari-thaqif-giveaway.html

    ReplyDelete

::come to comment my blog::