My Instagram

Monday, September 24, 2012

Cerai Dalam Masa Tiga Hari?

::24 September 2012-11:00pagi::
:: Isnin ::

::Salam semua sahabat di alam maya...Cerai Dalam Masa Tiga Hari? Hurmm.agak payah bila kita kena hadapi..dan aku pasti banyak terjadi sebenarnya dalam zaman serba moden ini..makin moden pemikiran kita makin ceteklah pandangan kita mengenai agama Islam..Isu kahwin cerai bagai agenda permainan biasa masyarakat sekarang..bagi aku yang juga sudah alami alam perkahwinan..isu ini amat sensitif dan takut untuk di bicangkan..oh my korang imagine bila ter lafaz atau terjatuhnya talak..hurmm..tak ker musnah mahligah yang kita susah payah bina selama ini..
Ok straight to the point aku menulis entry kali ni bukan sebab aku ada masalah mengenai topik ni dalam perkahwinan ku cuma aku tertarik bila terbaca satu artikel dalam blogger hiburan terkenal 'beautifulnara' mengenai isu filem Untuk Tiga Hari ..personally aku suka baca hasil nukilan 'Ahadiat Akasyah' ni tapi bila dah di adaptasikan dalam filem seakan tidak tertarik untuk menonton..dan apa lagi isu kali ni pula mengenai para pelakon iaitu salah satu pasangan adalah suami isteri..hurmm..payah nak ungkapkan..bila suami isteri berganding berlakon bersama dan menjadikan isu penceraian dalam filem ini sebagai dialog mereka berdua..rasanya tak manis untuk di tonton kerana memberi kesan mendalam pada pasangan suami isteri..sebenarnya tidak ada salah nya filem ini di pertontonkan cuma gandingan yang dipilih itu seakan tidak sesuai dan tidak sensitif kerana mereka adalah pasangan suami isteri di alam maya.Seharusnya kena peka semasa pemilihan para pelakon di pilih..Bukan hanya peka keserasian ataupun cantik dan kacak tapi perlu sensitif dari isu 'Agama'....bukankah ramai lagi pasangan yang hebat boleh di gandingkan?Tidak sensitif ker para pembikin filem tentang agama dan isu cerai?
Masa aku tonton preview filem ni aku dah agak akan ada pandangan-pandangan negatidf mengenai filem ini..terutama bila gandingan pelakon yang melakonkan watak tersebut..aku ingat aku seorang jer sensitif mengenai isu gandingan suami isteri ini rupanya ramai yang amik berat..alhamdulillah sekurang-kurangnya kita  pandang dari terlepas pandangan dek kerana nak hiburkan hati..so bagi aku..buat sesuatu jangan pikirkan untuk keuntungan tapi pikirkan tentang hukum agama..aku pun tak berapa layak nak bercerita mengenai isu perkahwinan ini lagi-lagi isu kahwin cerai so aku share artikel dari blogger 'beautifulnara' yang juga ada ulama memberi pandangan terhadap pasangan suami isteri ni..for Vee and Rashidi...amik ini sebagai teguran ikhlas..bagi peminat filem ini..aku hanya memberi pandangan..maaf jika ada yang tidak menyukai nya dan jangan salah sangka aku suka cerita ini cuma gandingan pelakon buat aku janggal nak menonton..hope yang dah tonton filem ini dan yang suka filem ini faham kenapa aku menulis entry ini..xoxo..muaaaaaah::


p/s: kredit to blogger 'beatifulnara'
Mufti Perak memberikan pandangan ini merujuk kepada dialog di bawah yang diungkapkan oleh Rashidi Ishak kepada Vanidah Imran.
Kita kahwin untuk tiga hari, Affin akan pegang pada janji Affin, hari kedua mesti kena bersanding, lepas itu selepas selesai majlis perkahwinan, hari ketiga, kita minta cerai
Berikut ialah ulasan daripada Tan Sri Harussani Zakaria:-
Ia umpama menjadikan sebuah perkahwinan itu seperti kahwin muta’ah. Justeru saya menasihatkan kedua-dua mereka merujuk kepada jabatan agama Islam dengan segera. Umat Islam tidak haru mempermainkan hukum-hakam meskipun dalam soal lakonan. Jangan menggambarkan seolah-olah pernikahan itu satu permainan. Tidak betul untuk kita menjadikan tindakan-tindakan seumpama itu sebagai budaya meskipun dalam lakonan kerana ia akan menggalakkan perpecahan dalam rumahtangga.







3 comments:

  1. bila hukum-hakam agama kita tak khatam.....isu amat berat ni..sebaik x sebut pasal talak...

    ReplyDelete
  2. I dh tgk citer nie.. Bg I citer nie ada mesej n ingatan supaya kita xmempermainkan jodoh dr Allah.. Dlm citer tue the real couple tue bkn kawen wif each other n xde istilah talak between both of them.. I pn cetek psl hal agama tp bila tgk the whole movie y dun kita amik mesej dr sudut yg positif.. =)

    ReplyDelete

::come to comment my blog::